9 C
București
joi, februarie 29, 2024
AcasăActualitateUn funcționar din Ministerul Educației și-a rezervat „pe viață” catedra la două...

Un funcționar din Ministerul Educației și-a rezervat „pe viață” catedra la două colegii din Focșani, fără să fie angajat al acestora

Articole Similare

Există o categorie de angajați din sistemul public care beneficiază pe viață de două locuri de muncă. Unul este cel în care își desfășoară activitatea și al doilea le este rezervat, denumit generic „plasă de siguranță”.

Această situație se înregistrează în educație. Din când în când, se discută despre catedrele rezervate de politicienii ajunși în diverse funcții.

Cel mai vizibil caz este cel al președintelui Klaus Iohannis, care are rezervat un post în învățământ în cazul în care, teoretic, iese din politică.

Situația poate fi abordată doar in punct de vedere moral, căci legal cei în cauză sunt acoperiți. Legea 1/2011 a Educației Naționale permite blocarea posturilor pe termen nedeterminat.

Dar prevederea e doar pentru funcții politice ocupate temporar

Legiuitorul a considerat că un politician ales, de exemplu, pentru un mandat de patru ani în Parlament nu trebuie să își piardă locul de muncă. La fel se întâmplă și în cazul președinților și vicepreședinților de consilii județene, primarilor, viceprimarilor, prefecților, subprefecților. Este vorba de funcții ocupate vremelnic, pe durata unui mandat sau cât consideră Guvernul.

Pe lângă acești oameni, cu vizibilitate, unde situația este clară, mai avem o categorie, a ”specialilor” din educație, oameni angajați pe viață în două locuri de muncă, profitând de faptul că sistemul le permite să se „ascundă”, iar legea să nu li se aplice ca în cazul celor aleși.

Legea Educației Naționale nu se referă doar la politicieni, ci și la cadre didactice numite în diverse funcții în sistemul de învățământ, Guvern, Parlament, Administrația Prezidențială.

Acestea își păstrează catedrele și în cazul în care fac pasul de la o angajare temporară la una definitivă în instituțiile respective au, în acest mod, două locuri de muncă la dispoziție ”pe viață”.

Rezervarea posturilor de învățământ este reglementată de art. 255 din Legea 1/2011 a Educației Naționale.

Catedre rezervate doar cu numele, la două colegii din Focșani

Un caz al unui profesor plecat în Ministerul Educației care și-a rezervat postul și după ce s-a angajat pe perioadă nedeterminată a apărut la Focșani. Mai mult, acesta nu a fost nici măcar angajat al unităților de învățământ unde i-a fost păstrată catedra.

Este vorba despre Marius Avram, șef Serviciu Manuale în cadrul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație, o instituție aflată in subordinea Ministerului Educației, cu atribuții importante în organizarea concursului de ocupare a posturilor în învățământ sau în ceea ce privește manualele elevilor.

În 2020, instituția a trecut printr-o reorganizare, denumirea anterioară fiind Centrul Național de Evaluare și Examinare.

De asemenea, Marius Avram ocupă și catedra de Filosofie, Logică, Argumentare și Comunicare de la Colegiul Național „Al. I. Cuza” Focșani.

blank

În 2007, Marius Avram a fost numit într-o funcție de consilier la Centrul Național de Evaluare și Examinare.

În 2013, a ajuns cu catedra rezervată la Colegiul Național „Unirea”, unde a rămas până în anul 2018, atunci când a făcut un schimb de posturi cu un profesor de la Colegiul Național „Al. I. Cuza” și a devenit angajat al acestui colegiu.

În tot acest timp, Marius Avram a lucrat la Centrul Național de Evaluare și Examinare, iar postul de profesor i-a fost rezervat.

Totuși, în cazul său era un semn de întrebare, căci funcțiile ocupate erau pe perioadă nedeterminată.

Din acest motiv, Colegiul Național „Al. I. Cuza” a fost acționat în judecată de un profesor care îndeplinea condițiile de a se angaja definitiv pe postul rezervat.

blank

Din documentele procesului a reieșit că erau mai multe probleme decât se știa. Astfel, Marius Avram era angajat pe o perioadă nedeterminată la Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație” încă din anul 2010.

Cu toate acestea, postul i-a fost rezervat în continuare la cele două colegii naționale din Focșani. Mai mult, rezervarea s-a făcut doar cu numele, întrucât nu s-au mai încheiat și contracte de muncă.

Citește și: DEZBATERE Ce nu merge în sistemul doctoratelor românești (I)

O „scăpare” convenabilă

Inițial, funcționarul nu apare ca fiind vreodată angajat în Vrancea ca profesor. După ce, din 2010, înscrierea în REVISAL, baza de date a Inspectoratului Teritorial de Muncă, a devenit obligatorie, Marius Avram a ajuns angajat în 2013 la Colegiul Național „Unirea” și apoi în 2018 la Colegiul Național „Al. I. Cuza”, unde ar fi trebuit să își încheie contracte de muncă, pentru că își schimbase angajatorii.

Însă directorii nu s-au mai încurcat în asemenea „formalități”.

Conducerile celor două colegii au considerat, în cazul lui Marius Avram, că este suficient ca acesta să lucreze într-o instituție subordonată Ministerului Educației, fără a mai verifica situația acestuia și respectarea Legii Educației, în condițiile în care art. 255 din Legea Educației începe cu formularea ”cadrele didactice titulare, cu contract pe perioadă nedeterminată …”

Logică de director: angajarea se poate face oricând

După ce au început să se afle informații despre situația lui Marius Avram, la începutul anului 2022, a intrat în scenă directorul Colegiului Național „Al. I. Cuza”, Andreea Săndulescu.

Mai întâi, aceasta l-a „acoperit” imediat și a susținut că funcționarul din Ministerul Educației îndeplinește condițiile din Legea Educației Naționale, deși nu era nici măcar angajat al colegiului.

blank

Și această problemă a fost rezolvată rapid: pe 7 martie 2022 lui Marius Avram i s-a încheiat contract de muncă, care i-a fost suspendat imediat. Astfel, funcționarul a ajuns la Colegiul Național „Al. I. Cuza” la 1 septembrie 2018, însă a fost angajat trei ani și jumătate mai târziu.

Între timp, postul a fost rezervat prin decizia Inspectoratului Școlar Vrancea din 2018, care a aprobat schimbul de posturi între colegiile „Unirea” și „Cuza”, dar nu a descoperit și neregulile.

Având în vedere ce s-a întâmplat la Colegiul Național „Al. I. Cuza”, dacă nu reclama nimeni situația, funcționarul din Ministerul Educației putea să plece și din țară, iar postul i-ar fi fost rezervat în continuare.

Prin comparație, un cadru didactic care participă la concursul național pentru ocuparea posturilor în învățământ trebuie să își ia în primire postul pentru care i s-a emis decizie de către Inspectoratul Școlar și să încheie un contract de muncă chiar la începutul anului școlar respectiv, adică 1 septembrie, altfel postul este declarat vacant.

Situația șefului Serviciului Manuale din Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație iese în evidență prin absurdul la care s-a ajuns: acesta a ocupat o catedră fără a avea contract de muncă, fiind angajat pe perioadă nedeterminată în altă instituție, iar când s-a descoperit situația directorul Colegiului Național „Al. I. Cuza” a rezolvat rapid și această „formalitate” a contractului de muncă. 

Cei implicați au fugit de răspunsuri

Din informațiile PRESShub, Ministerul Educației este plin de angajați cu „plasă de siguranță”. Doar în Vrancea mai sunt cel puțin două persoane plecate în Ministerul Educației, dar și în alte instituții. Scoaterea la lumină a unei asemenea situații se pare că a provocat o stare de deranj în rândul tuturor actorilor implicați în acest caz, deoarece s-au ferit să ofere răspunsuri.

Singurul care a răspuns a fost Cornel Noană, directorul Colegiului Național „Unirea”, care a evitat însă să spună direct  de ce nu a fost încheiat un contract de muncă.

Acesta a afirmat că Marius Avram a beneficiat de rezervarea postului pe perioada exercitării funcției publice de consilier și, din acest motiv, nu apare în evidențele Inspectoratului Teritorial de Muncă Vrancea.

Ministerul Educației s-a spălat pe mâini și i-a dat în sarcină Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Vrancea să răspundă. Și IȘJ a procedat în același fel și a refuzat să ofere informații susținând că Legea 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public se referă la activitatea instituțiilor și nu la persoane.

Ca un amănunt de culoare, Marius Avram este finul șefei IȘJ Vrancea, Gabriela Marchitan.

Colegiul Național „Al. I. Cuza”  nu a făcut excepție și ne-a răspuns că există un proces și nu ne poate oferi informații.

blank

Cum se ajunge de la numire la rezervare „pe viață”

Drumul de la catedră la statutul de angajat cu două locuri de muncă pe viață este unul simplu, dar aproape imposibil de constatat și sancționat din cauza unei legi nescrise din învățământ care spune că nu este bine să deranjezi mersul lucrurilor. Să spunem că un profesor este numit într-o funcție de consilier la Ministerul Educației.

În mod firesc, în baza art. 255 alin. 2 din Legea 1/2011 a Educației Naționale acestuia i se rezervă postul. Profesorul respectiv ajunge la Ministerul Educației și, după o perioadă de timp, i se oferă ocazia să participe la un concurs prin care să se angajeze în funcția respectivă pe perioadă nedeterminată.

Practic, prin trecerea de la numire/detașare la statutul de angajat cu contract pe perioadă de muncă nedeterminată acesta își schimbă locul de muncă, a ales o altă carieră și poate să lucreze acolo până la ieșirea la pensie dacă vrea. Această persoană nu se află în situația unui politician ales pe un mandat pe patru ani, ci are un loc de muncă toată viața sa.

În mod normal, ar trebui să renunțe la catedra din învățământ și să ofere șansa altui cadru didactic să intre în sistem. În realitate însă, nu se întâmplă nimic. Profesorul respectiv își continuă activitatea an după an în instituția unde a ajuns, trece prin diverse funcții, mai mult sau mai puțin importante.

La unitatea de învățământ de unde a plecat i se rezervă în fiecare an postul, fără să mai verifice cineva respectarea Legii Educației. Cuvântul de ordine este „să nu deranjăm” pe domnul de la minister sau din altă funcție.

Dacă, cine știe cum, cineva întreabă de postul respectiv, i se răspunde că în art. 255 nu scrie nicăieri de perioade nedeterminate sau determinate. I se mai spune că persoana respectivă a susținut un concurs pentru a deveni cadru didactic  titular și are dreptul să aibă un loc de muncă.

Nu în ultimul rând, parcă pentru a stârni compasiune, curiosului i se spune că rezervarea catedrei este o „plasă de siguranță” în cazul în care se reorganizează sau se întâmplă ceva cu instituția unde lucrează respectivul. Pare că nimeni nu se întreabă de ce alți angajați din sistemul public, din alte ministere sau din primării, să zicem, nu au ”plase de siguranță” și, totuși, își duc liniștiți existența. Sau de ce un alt profesor nu poate să intre în sistem din cauza ”plasei de siguranță”, deși îndeplinește toate condițiile.

Citește și: Cardiolog din laboratorul dr. Tesloianu: „Nu există niciun test ca să îți dai seama dacă un stimulator cardiac e nou sau folosit”

Ce spune Marius Avram

Contactat de PRESShub,  funcționarul a răspns că are rezervat postul în condițiile prevederilor Legii Educației

Dacă la început susține că a avut contract de muncă și ulterior a fost suspendat, întrebat de ce a încheiat un contract de muncă cu Colegiul Cuza la 3 ani și jumătate de la transfer, profesorul Avram spune că nu a știut.

„Am fost transferat și contractul de muncă suspendat întrucât sunt funcționar public la Centru Național de Politici și Evaluare în Educație, în București. Din 2000 până în 2007, am profesat în Focșani, unde am fost titular la o serie de școli, titularizându-mă inițial la Liceul cu Program Sportiv pe o jumătate de catedră și jumătate la Grup Școlar Transporturi Auto.

Eu nu am știut ce contract trebuie semnat și nici nu m-au informat. Eu doar m-am prezentat la Inspectorat, mi-am făcut pretransferul, ca orice alt coleg, mai departe, ce hârtii contabile sau înscrieri în Revisal trebuiau să facă Colegiile respective, asta e treaba lor.

Eu nu pot și nici nu aveam de ce să îi întreb. Eu m-am prezentat la Inspectorat în sesiunea de pretransfer, ca oricare alt profesor și m-am pretransferat. Și asta a fost tot”, a declarant Marius Avram.

Întrebat dacă, de pe un post nedeterminat, nu a renunțat la postul din Vrancea, Marius Avram spune:

„Pe nedeterminat sunt din 2007…pentru că e un drept pe care l-am câștigat prin concurs. Vedeți dumneavoastră, situația mea este ca și situația unui funcționar public, pentru că asta și sunt: funcționar public.

Dacă intri în Parlamentul României, ești funcționar public, ocupi o funcție publică, catedra ți se rezervă că peste patru ani nu mai ești nu știu ce. Cumva, similar este și în Minister.

Acum există aceste structuri pe care noi le numim Centrul Național de Politici, dar ele sunt într-o continuă mișcare. Ministrul schimbă instituțiile, schimbă denumiri. Te pot trimite acasă oricând. Și gata, nu mai este postul tău. Desființează și înființează alta ”România Educată”, ”România Frumoasă”, a declarat Avram.

Funcționarul mai spune că și în cazul inspectorilor e aceeași situație, au catedrele rezervate pe perioada îndeplinirii funcțiilor. Cu toate acestea, inspectorii școlari au mandate pe perioade determinate de timp, dacă obțin funcția în urma unui concurs, patru ani, sau cu delegație de la Minister, așa cum se întâmplă în cazul inspectorilor școlari din Vrancea.

Atât parlamentarii, cât și inspectorii școlari au mandate pe perioade limitate de timp, de aceea au rezervate catedrele, pentru că noile responsabilități sunt pe perioade limitate de timp.

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

Sursa foto – Facebook/Marius Avram

Parteneri